Tuut, tuuut! sa tåget

Sen körde det över mig. Helt och totalt. Och fullkomligt.

Man ska aldrig säga aldrig. Men det var åtminstone RIKTIGT länge sen jag hade sådan här träningsvärk.

Det började redan igår kväll, då jag hade svårt att somna. Kroppen var orolig. Sen vaknade jag ”hela” natten av att det gjorde ont och jag var stel. När klockan ringde i morse så tänkte jag att det skulle vara rent av omöjligt att jobba.

Nacken var värst till en början. Jag mådde till och med illa, för att jag hade sådan träningsvärk. Svårt röra på huvudet.

Lite senare kom även övriga baksidan. Rygg, vingar och triceps.

H E L T  P E R F E K T.

Träningsvärk är ju ett tydligt tecken på att man presterat på en ny nivå. Och det tyckte jag redan igår – att insatsen var bättre än något jag lyckades leverera under fjolårsvintern. Nu kunde jag ta i när jag åkte. Det kunde jag inte ifjol. 2.38/km i 15km – det krävs ett annat rörelsemönster vid dessa hastigheter. Det känns idag, om det inte var klart sedan innan…

Var trött. Som vanligt. Skippade frukost. Som vanligt. Målade sedan ett rum på Norrtälje Sjukhus. ”Som vanligt”. Hittade en gammal ”lunchlåda” från Coop i baksätet på bilen, som legat där ett par veckor. Dugde gott till lunch. Rullande frysbox.

Sen drog jag till Häverödal (Hallstavik) för att ha möte med ”Janne Petter” och inspektera spåren:

img_0164img_0163

Gott att se en eldsjäl i aktion. Arbetet med konstsnön hade inget stopp. Slita och släpa på vattenslangar utan betalt på en måndagseftermiddag – det ligger mycket värderingar i det. Begriper man inte det, så bör man inte få seeda sig till Vasaloppet.

Minimum 3km kommer spåret mäta till helgen, när Häverödals SK kommer att arrangera DM som substitut för Roslagsloppet.

Inbjudan och anmälan borde finnas senast imorgon på deras hemsida. 30km blir det för herrarna. Hoppas på se lite psykotiska långloppsåkare på startlinjen. Utslagsgivande kommer banan bli – det kan jag lova.

Spåret var opreparerat idag. Slangar, kanoner, knölar och pucklar. Men som jag sa till Janne: kan man inte träna när det är så här fint, så bör man inte hålla på med längdskidor i dessa trakter.

1h A1. En blandning av klassiskt, skate och något annat.

Ont gjorde det i kroppen…

Lämna en kommentar