Antihjälten kämpar vidare

Ett par koppar kaffe och fem hårdkokta ägg till frukost. Det är vad som krävs för att leverera ännu ett dagsverke. Åtminstone när man har fettreserver som vilken kut som helst.

img_9908

Det blev över fyra timmar på dagens pass. Andra fyratimmarspasset denna säsong. Stabilt och bra genomförande. Ny tejp gjorde att fästet var perfekt. Kunde åka avslappnat och bra. Passade stundtals på att stå utanför spåret och diagonala – för att få lite extra balansträning. Balansträning = bålträning.

Mot slutet kunde jag faktiskt göra en del fartökningar och ryck. Det svarar ändå hyfsat tycker jag. Det är stor skillnad bara att åka med Triac 2.0 istället för de stavar jag åkte med sist vi var uppe. En Ct1:a (röd) och en Ct2:a (ljusblå) (cirka 10 år gamla) med stora trugor.

Igår var också första skidpasset för säsongen med tights på mig, eftersom det var intervaller på agendan. Brukar normalt sett köra med prasselbyxor, eftersom luft värmer mer än tyg och dessutom tycker jag frihetskänslan blir större än när man känner tyget ligga mot huden.

Det förvånar mig annars oerhört varför ”alla” pratar så mycket om tungt motstånd på rullskidor. När det kommer till skidåkning, då väljer man: det ”lättaste” spåret (om det finns två), den minst kuperade banan och välparaffinerade skidor.

Ingen åker med fästvalla (som broms) om de stakar. Ingen väljer stå utanför spåret och staka om det är glatt och lättåkt. Ingen åker med ”tunga” stavar. Och gud förbjude om det är en slinga med lite nysnö i spåren – då väljer man det nyuppkörda. Så det glider lite lättare.

En teori torde vara jakten på kilometer istället för timmar..? 

img_9917img_9928

42 timmar nu på 28 decemberdagar. Imorgon är tanken få till ytterligare två – innan hemfärd, vila och älglöp på det nya året.

I nuläget är jag så nedtränad att det är närmast omöjligt att bedöma formen. Det krävs ordentlig vila innan det möjligen ska gå få fart på antihjälten.

Brottbyloppet 6:e januari hänger väl löst, med tanke på snöläget i Stockholms län. I så fall får vi gemensamt spåna på alternativa upptåg, för att höja pulsen. Ett testlopp på något kortare konstsnö-spår vore roligt. Alternativt älglöpning.

img_9931

Livet som antihjälte har just nu inte mycket mer att önska.

Där av antihjälte….

Lämna en kommentar