Helt OK vecka (patriarkala strukturer)

Började hela härligheten (veckan) med att vara rejält sliten.Jag är nästan fortfarande sliten efter löptävlingen i Uppsala för två veckor sedan.

Det är vad maxpuls och max mmol gör med dig.

Måndag och tisdag så hjälpte jag en gammal orienteringsbekant (Johan Gossas, fd. Häll) att måla om det nya kontoret. Han har nu lagt ned karriären som domare i SHL och satsar på det egna företaget med sina kollegor: Äventyr med SWETT

Till min hjälp under veckan hade jag Anton Tynong (från rock-tåget) och skidåkaren Martin Herbert, nu IFK Mora (förr Sumpan). Nyförvärv.

Han har flyttat hem till Täby för att ha råd att satsa på skidor. Extra roligt att hjälpa sådana killar med lite extraknäck utefter vad som passar in i träningskalendern.

I onsdags var det styrelsemöte med OK Roslagen. Jag åkte rullskidor dit och hem. 20min dit och 15 min hem. Stakade i en backe på väg dit. Var hemma vid 21.50 och hade därefter svårt att somna in, vilket ofta är fallet vid träning så sent. Kroppen är uppe i varv.

Förvärvsarbetet tillbringades mest i Täby under veckan, då jag körde intensivt med min nya logoped Anna Eiding i Stockholm. I teamet finns också Ingrid Våglund, vilken jag också träffade flertalet gånger under förra veckan.

Att läget var illa, det förstod jag – men inte hur illa. När Ingrid började massera runt struphuvud och inne i munnen (!), så hade jag ingen känsel alls i musklerna. Det gjorde inte ont. För än efter en lång stund – då musklerna hade ”kommit igång”. Kroppen hade helt enkelt kommit till den punkt då den blockerat smärtan från muskulaturen (som jag haft senast 1.5 åren).

Det hela känns något overkligt. Hur fan kan man göra så fel, när man pratar?

Idag hade Anna fixat så jag fick komma till en läkare på Sophia-hemmet utan väntetid, då frågetecknet var huruvida nerverna fungerade eller inte. När jag berättade att rösten funkar prima efter åtta stora stark, så avfärdade han ganska omedelbart sjukdom och menade att jag helt enkelt glömt bort hur jag ska göra för att prata.

Och glömt, det har jag verkligen. Väl hos logopeden så pratar jag precis som morfar efter att han fick stroke. Ett ord åt gången. Sammanhängande meningar är bara att glömma, med min ”vanliga” röst.

Det är helt enkelt en träningssak. Omprogrammering. Som så mycket annat i från val till smal-projektet.

I fredags slutade jag lite tidigt och deltog på tuppfäktning. 1h 45min rullskidor:

img_2155

Medverkade gjorde Leif Eklund, Ola Warrén, Julius Hefte, Magnus Svensson. 1h 45min. Snittpuls 74%. Rekord för ett långpass under projektet. Jag var starkare än ni tror.

Start och mål hos Magnus. Efter passet målade jag lite hos grannen och därefter blev det ”Utflyttningsmiddag” – fler medlemmar från det gamla ”CCC1000-gardet” rumlade in efter hand.

05.30 såg det ut så här:

img_2158

10.00 var det sen dags för uppstart med det nya gänget på Mornington Hotell i Bromma. Vi hämtade upp Vintruten på flygplatsen. Det var väl tur (eller otur) att jag visste Leif kunde köra dit.

Telefonen var full och jag var trött, så inga bilder blev tagna under dagen. Vi hade föreläsningar med Erik WickströmMaria Rydqvist, Aktivitus och ”klämma och känna” på Swix Teamwear (hör av dig om intresserad), på förmiddagen.

På eftermiddagen blev det teknikträning och det årliga ”testloppet” på Ekerö. Jag ansvarade för fjolårs-kalvarna. Vi körde styrkestaknings-övningar. I bar överkropp. Kläder efter väder – en viktig del av skidåkningen. Klär man sig för varmt på sommaren – klär man sig för varmt på vintern. Totalt fick jag väl ihop tidtagningen och 30min rullskidåkning, av varierad intensitet.

Mot kvällen blev det middag med Magnus Nygren (hjälptränare & fd. adept) samt Erik och Maria, på Mornington.

Vi avhandlade div. olika ämnen under middagen. Alla snusade.

Mitt i diskussionen om patriarkala strukturer:

img_3875

Fotograf: Erik ”Vintruten” Wickström

img_2159

Som fundamentalist och mansgris håller jag inte med Maria om allt (mycket) som sägs rörande patriarkala strukturer. Men jag ska glatt erkänna att jag tycker hon är en toppentjej (det var första gången vi träffades). Mycket mindre militant än den bilden som nått mig genom massmedia.

Nog får det en att tänka litet extra efter en sådan diskussion. Jag gillar ju framförallt att diskutera med folk av annan åsikt (då dito med likasinnade inte berikar utan enbart ger ”likes”).

Ett exempel tar vi från söndagen. CCC1000 kunde välja mellan att träna teknik med Maria (tjejerna) och Erik (nya) samt tävla i Skoklosterrullen (med mig som serviceteam).

Några kortare insatser blev också gjort inom teknikgebitet från mitt håll. Skramlade för egen del ihop dryga tre timmar rullskidor. Blandade och gav mellan snustempo och några rejälare insatser:
1. 1km med täten på första varvet (Steimert, Böhlmark o Haring)
2. 4km med Stefan Ekman och Peter Gerdlöf på första varvet
3. 1km med täten (Steimert o Böhlmark) på sista varvet
4. 1km med Stefan Ekman på sista varvet

Obekväm i tempot – men inte miserabel. Vilket man lätt kan tro.

Paradis-Mattias åkte tre varv istället för två (som han var anmäld till) – bara för det var kul och roligt:

img_2163

Aldrig obekväm han inte.

Totalresultat från Snö & Tö Rullskidtour (där Rullskidgalejet var första deltävlingen):

img_2166

Damklassen har tyvärr utgått eftersom ingen tjej/kvinna/dam har genomfört båda etapperna i den långa sträckan.

Om det beror på patriarkala strukturer eller intresse – det kan vi tvista om. Ni får gärna lämna en kommentar i frågan…

Veckan landade på:
5h 50min (1h snustempo)
Allt på hjul.

För övrigt har jag nu sovit med CPAP-maskin istället för apné-skena i någon vecka. Mardrömmarna har närmast upphört helt (peppar, peppar).

I en ren psyko-analys av mig själv, så märker jag det på att jag bytt ut Ted Gärdestad mot denna låt, den sista veckan:

En reaktion på ”Helt OK vecka (patriarkala strukturer)

Kommentera

