Bästa veckan på månader och åter månader..

Och jobbigaste. Det känns. Både här och där.

I helgen har jag genomfört exakt allt det jag hade sagt till mig själv att genomföra: 2h löpning och 2h rullskidor + jobb. Det är ju alltid en skön känsla bara det.

Vilade från träning både torsdag och fredag eftersom jag var något ledbruten efter tisdagens genomförda attack. Det är tufft att komma igång – det ska erkännas.

Igår fick det bli tidig träning, med start 08.45. Dagg och +7 grader i början, men sensommarsol som värmde vartefter. Augusti är en härlig måne:

Var sliten i benen fortfarande, efter förra helgens maxinsats och tisdagens långraid. På slutet fick jag kramp i vaden, så jag fick halta sista kilometern. Som går att återse på pulskurvan gick det fort för att vara jag. Snitt 71.8%. Det blir lätt så när man löper med folk som har under 20% kroppsfett. Ganska precis 2h och ett mycket fint pass.

Hann inte varken äta eller duscha innan jag fick fara iväg till Norrtälje Sjukhus (för att hinna till uttalad till för nycklar, på ett annars stängt sjukhus) där det skulle målas en korrior, dagen till ära. Vitt skulle bli grått pga. patientklientelet hade svårt med vitt:

Totalt tre rum och en korridor denna sväng.

Somnade tidigt. Vaknade mycket tidigt. Innan klockan – 05.00. Klockan var ställd på 05.30, för jag ville se när Mayweather skulle besegra McGregor i ringen. Så blev det också – även om jag personligen tycker matchen var ett skämt.

Ganska uppenbart att det var avtalat för McGregors affischnamn, att han skulle få slå lite de första fyra ronderna. Sen var det sk. ”fri fart” för Floyd. Och det syntes ganska tydligt. Konditionen på irländaren liknade min egen – ett skämt. Orkade inte hålla upp handskarna han. Mycket besviken på matchen i stort, som mer fick karaktären uppvisning – likt wrestling. Tydligt var ju i alla fall att Mayweather hade kunnat slå ihjäl sin motståndare – om han bara ville. Men vad gör man inte för en miljard?

Jag är absolut inget fan av kampsport – detta var förutom OS den första match jag sett live. Mest bara för att jag avskyr MMA. Dels för att jag är övertygad om att det föder en våldskultur i bar och salong – men också för att jag som vanligt anser ”originalet”, så som det alltid varit, som det vackra. MMA blir som SwimRun, skidorientering eller brännboll.

Medans Mayweathers boxning blir som ett av Picassos penseldrag..

”Dansa som en fjäril – sticka som ett bi..” – M.A

Dagen blev ju plötsligt väldigt lång, så jag tillbringade lite tid att plocka ihop Swix-kollektionen som skulle skickas till Storvreta i Uppsala. Om någon annan är intresserad av att klämma och känna på produkterna – Hör av er!!

Trött som ett jävla troll, med träningsvärk och krampkänningar i baksidorna – så åkte jag sedan rullskidor med Joel Österlund. Först 1h 45min A1, jag på C2. Sen lätt uppvärmning med några ryck (fick syra av ingenting – det är svårt att staka med stumma ben). Därefter körde vi en motionstävling i Länna, utanför Norrtälje. Jag och Joel åkte rullskidor, de andra löpte. 3.35km.

Mjölksyrafesten Allan (max 96.1%):

img_2143
img_2140

Andra bilder:

Efteråt sålde tjejerna från instagramkontot food4inspiration smörgåsar och sötebröd, som fick oss alla att tänka på himmelen.

Byrundan – ett deluxearrangemang

Veckan slutade därmed med sex dagar (plus lite extra) arbete och:
2h löpning (+styrka, som inte räknas som träningstid för skidåkare)
45 min rullskidor
2h löpning (med inslag av gubbtempo och gubbvad)
2h 15min rullskidor (inkl. rullskidtävling ca 9min)

Totalt: 7h

Vi får väl se om botten är nådd. Trots att jag är mullig och det känns som jag inte tränat alls, så känner jag mig ganska stark på rullskidor ändå (där vikt inte är lika avgörande).

Ifjol gjorde jag mitt första långpass på rullskidor 12 augusti. Åkte bara ett enda rullskidpass under juni och juli. Totalt fick jag ihop tolv pass på 2h eller mer under barmarkssäsongen 2016.

I förhållande till det, så ligger jag mycket gott an. Pulsnivåerna är också i en helt annan dimension just nu – vilket tyder på att hjärtat får arbeta bra.

Om allt vore logiskt…

Vi snakkes!

3 reaktioner på ”Bästa veckan på månader och åter månader..

  1. Anders

    Hej! Kul att du är igång med bloggandet igen!
    En kort fråga. Är i grunden löpare men har även kört en hel del skidor. Även om centrala kapaciteten är god, så känner jag på vintern att den (skid-)lokala kapaciteten inte är så bra. Saknar helt enkelt konditionsträning för överkroppen. Hur tränar man bäst upp det under barmarkssäsongen? kan tilläggas att jag inte åker rullskidor. Vad kan göras i stället? Stavlöpning?

    Hälsningar

    Anders

    Gilla

    1. Tjena Anders! Den lokala kapaciteten (kappillärtäthet och mitokondrievolym) byggs bäst i låg hastighet.. A1… och det är enbart tiden som är avgörande..

      om du inte åker rullskidor från sep/okt o framåt blir det svårt att få ut max naturligtvis – eftersom du inte bygger upp detta i rätt muskelgrupper. Stavlöpning aktiverar ju åtminstone dessa muskler delvis, som du säger. Lugna långpass på stakmaskin eller rodd funkar också – även om det nog är jävligt tråkigt.

      Har du möjlighet att åka mycket skidor på vintern är det dock ingen större skada skedd, då man tränar upp den lokala kapaciteten relativt fort till en OK nivå. Därför anser ju jag också att rullskidor före september är ganska ”onödigt” för motionärer och elitmotionärer – som istället borde satsa mer på löpning vid denna tidpunkt.

      Både för konditionen men också för motivationens skull…

      /DH

      Gilla

  2. Anders

    Ok, tack för svar!

    Då får det nog bli stavlöpning fram till snön kommer och därefter skidor i massor! Tror inte jag mentalt pallar att köra två timmars A1-pass i stakmaskinen…….såvida man inte står precis bakom en riktig fitnesspuma…….

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s