Rullar på

Var något sargad under måndag och tisdag. Ja, ni förstår..

Först trodde jag inte att jag skulle klara av att träna i tisdags, men tre koppar java fixade kropp och själ. Precis som jag gjort de sista veckorna, så stack jag iväg på rullskidorna en timme innan avtalat klockslag för samling. Jaga timmar.

Mötte upp de andra och provåkte banan ett varv, innan vi körde igång. Jag hade dagen till ära tagit mina Swix C2:or istället för Elpex. En vetenskaplig undersökning rörande rullmotstånd.

Kände fortfarande av träningsvärk från 25-manna (eller festen?), framförallt i ryggen sjukt nog. Men i övrigt var det en ganska pigg kropp.

Banan var av den karaktären att den började med cirka 2.45min uppförsbacke och därefter ett varv med start och mål på samma plats. Riktigt fin slinga faktiskt. Tider:

5.45-5.37-5.37-5.38-5.45.

Som högst kom jag upp i 85% i medelpuls på någon av intervallerna. Det är åt helvete för lågt. Speciellt på den banan, som egentligen var helt perfekt för att få upp pulsen ordentligt. Kände att det blev alldeles för jobbigt muskulärt för att jag skulle kunna hålla en vettig pulsnivå. Kommer definitivt gå tillbaka till mina Elpex Evolution 2:or vid intervallträning, för att kunna hålla en bra puls. Framöver när vädret blir sämre kommer det också generellt bli mer löpning och stavgång/elghufs – vilket är helt perfekt. Just nu blir det rullskidintervaller mest för det är en rolig grej, och vi är ett så härligt gäng i Norrtälje XC:


En liten besvikelse är det verkligen, när man lämnar ett intervallpass bakom sig och snittat maximalt 85% på en intervall. Känns som bortkastad tid.

Efter en ganska lång nervarvning så fick jag ihop 2h 45min totalt. Det är iaf väldigt positivt! Snart (om någon månad) är det kanske, kanske dags att börja köra tretimmarspass? Om det nu är nödvändigt? Jag vet inte jag – en gång i tiden, när jag var stark, så körde jag i princip aldrig så långa pass på rullskidor.

Idag var det något trötta muskler (men inte värsta sorten) som gjorde en insats på bygget. Hade precis kommit hem, druckit två folköl och riktigt gottat in mig i soffan för en lugn kväll av vila – när jag plötsligt kom på att det var styrelsemöte för orienteringsklubben ikväll.

En öppning för spontanträning. Snabbt som attan gjorde jag en kopp Nescafé. Men om jag ändå ska åka rullskidor till mötet (20min), så kan jag lika gärna träna ordentligt?

Sagt och gjort – det blev en timme före och en halvtimme efter mötet. Lämnade pulsklockan hemma och körde A1 enligt borgskalan. Så fort det gjorde ont någonstans, så åkte jag saktare. Mycket diagonalåkning och stakning med frånspark. Bra känsla. Glad över några extra timmar.

Det är ju faktiskt en fördel med lite mer tungrullade C2:or – det blir mycket benåkning.

Redan 4h och 15min denna vecka. Bådar gott….

2 reaktioner på ”Rullar på

  1. Anders

    Hej! Kort fråga ang stavgång/elghufs. Du tycker att det är ett bra alternativ när vädret inte tillåter skidor/rullskidor? Hur lägger bör man lägga upp ett pass med stavgång/elghufs? Är det enbart i intervallform eller funkar även längre pass (typ A1-pass)?

    Anders

    Gilla

    1. Hej Anders! Ja, i min värld är det inte bara ett bra alternativ – utan kanske rent av bättre träning. Kör man intervaller ska man helst välja slakmotor istället för branta backar. Högsta möjliga puls, med minsta möjliga syra. Det gäller iof alltid. Att springa långpass med stavar, såväl stig som obanat är riktigt bra det med. Pulsen kommer gå upp, eftersom du använder fler muskelgrupper. Det i sin tur gör att du kommer kunna springa långsammare – bli mindre sliten – och därigenom träna mer!

      Gilla

Lämna ett svar till Anders Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s