Riktigt fin helg

Vi kan börja med att summera augusti månad såhär långt (tom. 21 augusti):
12h 15min (2h 30min snustempo)
2st intervallpass (löpning)
1st intervallpass (rullskidor)

Kanske kan det bli över 20h denna månad?
Med tanke på att juni och juli landade på 16h sammantaget, så är jag mycket nöjd.

Det var en strulig sommar som började med bilkrock, brutet marathon, två rejäla förkylningsperioder och där i mellan var det svensexa, bröllop och allt möjligt annat. Kroppen har absolut inte spelat på lag. Magen har blivit större och kilometertiderna något långsammare. Men det är väl som mörkast precis innan solen stiger – är det inte så?

För tillfället känns det som skutan ändrat kurs. De senaste två veckorna har jag vaknat av mig själv, redan tidigt på morgnarna (även på helgerna) och det är ett riktigt bra tecken på att man mår bra och att det finns energi till träning och livet i stort.

Den här veckan får klassas som en riktigt bra träningsvecka. Kanske den bästa (exkl. lägerveckor) under hela det gångna året.

Måndag: Jobb
Tisdag: Jobb+rullskidintervaller
Onsdag: Jobb
Torsdag: Jobb
Fredag: Jobb
Lördag: 2h löpning A1
Söndag: 2h rullskidor A1 (inslag av smirrestakning)

Igår, lördag, körde jag mitt första långpass löpning sedan mitten av maj. Det blev en dagsutflykt till Uppsala för att plocka några kontroller på Naturpasset i Norra Lunsen. Ett av Sveriges (världens?) finaste områden för obanad löpning.

img_8532img_8527

Det är verkligen fantastiskt roligt att springa orientering. Allra helst under distanspass, då man glömmer bort att man springer – eftersom man fokuserar på kartläsningen. Så vill ni ha ett roligt inslag i skidträningen kan ni kolla in denna lista över Naturpass (samt information om var du köper dem), runt om i Sverige. Svårighetsgraden på dessa kontroller är lite lättare och mer anpassat för motionärer, än vad en vanlig orienteringsbana skulle vara.

Hade ingen pulsklocka – men tog det lugnt och försiktigt. Obanad löpning är både skonsamt och riktigt bra träning för alla småmuskler i kroppen. Man blir stark som ett as. Min fasta övertygelse.

Det blev 2h 5min. Ingen vätska under passet, men det gick alldeles utmärkt i alla fall. Drack ett par munnar precis innan jag stack iväg. Vätska och allra helst sportdryck är gravt överskattat, så länge man inte tänkt korsa Nordpolen eller ligger på en träningsbelastning över 15-20h i veckan.

Orosmoln: Precis som för ett par veckor sedan fick jag riktigt ont i en ljumske och sedan ned mot utsida knä. Haltade mot slutet. Måste behandlas.

Idag söndag blev det rullskidor. Säsongens andra distanspass:

img_8547img_8549

Hade ingen klocka idag heller. Men ryktet låter gälla det blev 1h 55min. Sträcka okänd. Och irrelevant.

Träning blev det oavsett. Blöt asfalt och Swenor 2:or denna gång. Körde en del ”smirrestakning” både på platten och uppför, för att försöka ruska liv i förtvinad överkropp. Har känt mig ungefär som Mr. Burns i ”Simpsons” rent styrkemässigt, tidigare under sommaren.

Det ska bli roligt med vinter.

För övrigt:
Gjort slag i saken och bokat en läkartid för att se vad som är fel på min röst/strupe/stämband. Fick en tid på fredag. Så tills vidare råder ”talförbud”.

Tyst och skönt…

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s