Skrämmande dålig form

Under gårdagskvällen var jag en del av ett mindre sällskap, med fokus på ost och rödvin. För första gången, i princip någonsin, spolade jag kröken helt under liknande omständigheter – efter ett litet övervägande med mig själv. Jag är inte direkt den som spottar i glaset normalt.

Osten var inget problem i bantningstider – då jag inte gillar detta. Generellt har jag aldrig ätit eller druckit speciellt mycket mejeriprodukter (förutom riktigt sötad fruktyoghurt i perioder). Det hela bottnar inte i någon allergi utan snarare traumatiserade upplevelser från ungdomen, då vi hämtade opastöriserad mjölk direkt från grannen, som var bonde. Fettet flöt upp och la sig som en hinna, högst upp i mjölkkannan under natten.

På senare år har jag kunnat börja äta lite smör på brödet, men det är ungefär allt. Skulle aldrig drömma om att dricka ett glas mjölk.

Istället blev det kranvatten och fem ägg till middag för mig. Det blir absolut nolltolerans mot alkohol fram till maran. Däremot om en vecka vid denna tidpunkt – då kan jag lova jag kommer vara riktigt rejält härligt salongsberusad.

13373_view

 

30090_10150196391000704_4474326_n
Systembolaget gamla kampanj.

Förutom att skippa de onödiga kalorierna så kanske det finns en rent prestationsmässig vinst att göra i att spola kröken. Detta ställer jag mig dock jävligt skeptiskt till och låter vara osagt.

Efter att vågen visade 80,5kg i torsdags morse, blev jag rejält taggad på att göra en attack för att komma under 80kg. Åt riktigt strikt både torsdag och fredag – var småhungrig när jag la mig för att sova, båda dagarna. Det är ju ett bra tecken. När de frågade Lance Armstrong, vad som skulle bli skönast med att lägga av, svarade han: -Att slippa gå och lägga sig hungrig. Nu gick det som det gick med honom – något säger det dock.

Riktigt så jävla besatt kommer jag nog aldrig bli, speciellt inte på skidor – men just nu är det trots allt lite roligt. Och att skippa bröd, pasta och ris är inget jättebekymmer. Faktum är att jag mår mycket bättre av det och lider inte alls på samma sätt av ojämn blodsockerkurva. Man blir en maskin.

Förutom stretchövningen jag fick av Linus Mood så kom ett MMS från Adam Steen igår kväll, på ytterligare övningar. Haft problem med samma sak även han. Jag la några minuter på dessa övningar och det kändes faktiskt litet bättre när jag vaknade i morse. Så det tackar vi för.

Bantningen har nog varit lite väl hård sista dagarna. I kombination med att jag skippade frukosten och drack två koppar kaffe på närmare svältande än fastande mage, var jag helt ur balans på dagens träningspass.

Började med att ”jogga” 7km. Pulsen närmast vägrade komma under 145 (70%), vilket jag tycker är alldeles för högt vid A1-träning. Hade i och för sig svårt att springa långsammare än 5.45/km – vanligtvis brukar jag ligga strax över 6.00/km – på grund av koffeinet. Försökte andas med djupa andetag genom näsan, för att lugna ner mig. Gick inte. Tappade greppet fullständigt över situationen. Benen var som av bly. Knappt så de bar mig. Kroppen skrek stanna, varje steg jag tog – samtidigt som hjärtat bara matade på. Det var ruskigt nära att jag bara sket i allt och gick hem.

Efter att ha stannat och gått en stund körde jag dock igång ett 5km långt avsnitt i vad som skulle vara marathonfart (4.37). Det var inget alls som funkade idag. Upplevde enorma problem med att springa efter klockan, då jag tycker GPS:en släpar så långt efter att det blir omöjligt att avgöra om farten går ned för man sprungit i någon liten backe, kurva eller bara tappar tempo överlag. Förhoppningsvis går det bättre när man springer på större och rakare vägar. Det hela slutade såhär:

KM, MIN/KM, MEDELPULS, KOMMENTAR
1. 4.28 – 84% – Fullt sjå att hitta rätt tempo
2. 4.35 – 89% – Bästa kilometern, men märkte att pulsen sköt i höjden
3. 4.31 – 91% –  Började jag förstå att allt var utom kontroll
4. 4.25 – 93% – Sprang alldeles för fort, efter att ha hamnat mitt i en folksamling
5. 4.49 – 94% – Två vändningar, för att gå i mål på rätt ställe

Totalt: Snittfart 4.34/km och medelpuls 90.2%

5kmara
Rakt av en totalt värdelös värdemätare. Mycket sämre form än vad jag hade hoppats på. I onsdags brände jag av 5km på 4.04-tempo med 93% i snitt. Jag tänkte att detta ska jag väl klara på 80-85%. Annars är det helt och hållet orimligt att hålla hastigheten på maran.

Farten blev väl kanske lite för hög, men framförallt var benen alldeles för sega och dessutom sköt pulsen i höjden så inåt helvete. Den absolut sämsta dagsformen jag har haft på något träningspass sedan jag startade bloggen i oktober. Ingenting blev alltså som planerat. Ett OK tröskelpass blev det åtminstone.

Den enda rimliga förklaringen till detta Titanic-liknande träningspass, är väl att den hårda bantningen nu har fått kroppen att spåra ur. Det är ju svårt för mig, som inte är expert på området, att uppskatta exakt vad och hur den extrema bristen på kolhydrater påverkar kroppen.

Dagens positiva var ju i alla fall när jag kom tillbaka efter träningen och ställde mig på vågen igen:

img_7600

Det är kanske inte så konstigt att kroppen inte har så mycket energi att löpa med. Train low – compete high. Träna utan, tävla med – kolhydrater. Kroppens effektivaste energikälla. Ska bli spännande att se vad som händer när jag börjar fylla depåerna så småningom.

Så här lite har jag inte vägt sedan Jukola 2007. Då var jag nere på 78kg efter att också då ha gått ned rejält i vikt efter att ha lagt om kosten. Men det var nio år sedan och jag hade inte fått något hår på bröstet ännu:

1934913_301139225703_5337908_n (1)

Nu har jag gått ned åtta kilo sedan Vasaloppet (eller egentligen slutet av mars) och sedan jag var som fetast under våren 2014 (efter två operationer och en två år lång TWAR-infektion) har jag gått ned över 17kg! 17 mjölkpaket. Det är en del.

Jag känner mig faktiskt piggare generellt. Det är inte bara när jag tränar, som jag märker skillnad. Men detta är ju ingen livsstilsblogg – utan en träningsblogg – så vi lämnar det därhän.

Mitt stora problem just nu, är vilka sorts växlar jag ska dra av detta pass?

Det värsta är nästan att jag inte fick prova känslan i marathonfart, på ett vettigt sätt. Stundtals kunde jag uppleva att det blev lagom om jag ”pinnade” på med benen, men inte tog i – utan var helt ”avslappnad” i frånskjutet.

Något som stämmer ganska bra med mina tidigare erfarenheter av långlopp på skidor. Där har jag väl egentligen heller aldrig tagit i (kanske någon enstaka gång när jag varit i absolut toppform), utan mest bara förflyttat armar och kropp så ofta som möjligt. Till skillnad mot vad man gör under ett race, på låt säga 10km. Ungefär där någonstans infinner sig väl skillnaden mellan en annan och världseliten, skulle jag tro?

Bestämde mig iaf för att fortsätta bantningen ett tag till. Lunchen bestod av fem kokta ägg och sill:

img_7601

Någon liten bit tårta på ett födelsedagsfika blev det under eftermiddagen. Till middag har det blivit omelett på bacon och ägg. Morot och broccoli. Har en stark tro till broccoli i syfte att motverka kramp – en gång i tiden åt jag broccoli till varje måltid – och tyckte jag märkte stor skillnad.

En och annan alkoholfri öl går ner just nu, för att undvika det allra värsta underskottet och ge kroppen åtminstone en liten chans till revansch….

7 reaktioner på ”Skrämmande dålig form

  1. Kent

    Har hört att Tyler Hamilton körde med sömntabletter efter långpassen så att han kunde sova över ett mål mat och hålla sin låga vikt.

    Gilla

  2. Andreas

    Kul läsning! Är själv inne på att försöka mig på 3.15 på lördag, men är osäker på om det kommer att hålla hela vägen. Hur kommer du lägga upp loppet? Jämnt tempo? Långsammare första halva och försöka öka?

    Gilla

    1. Efter tips kommer jag satsa på en något lugnare öppning och gå för negativ split! Alltså snabbare andra halva. Tydligen är alla världsrekord i löpning över 1500m satta på det viset. Frågan är bara om man är tillräckligt genomtränad för att klara det. Man får ställa förhoppningen till koffeintabletterna! 😉

      Gilla

Lämna ett svar till Andreas Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s