Nu vet vi

Klagade igår på ömma benhinnor. Efter att jag bloggat igår kväll, så började jag smörja in vaderna men liniment. Då märkte jag att de var stumma som sten. Så pass stela att jag inte hade märkt av att de var stela. Om ni förstår.

När jag masserat en stund så kändes det bättre i benhinnorna – men istället så hände något riktigt sjukt. Jag fick träningsvärk i vaderna. Som att det släpat efter sedan helgens bravad och blommade ut först efter att jag masserat.

Vaknade flera gånger i natt och kände efter om det fortfarande ömmade i vaderna – och det gjorde det, vill jag lova. Förut om att massera, så stretchade jag också lite. Första gången jag överhuvudtaget stretchat sedan jag drog igång comebacken i oktober. Jag tror inte på stretching. Sträcka på sig, kan jag köpa. Men inte stretcha. Den logiken bygger jag helt och hållet på att djur inte stretchar. De sträcker bara på sig.

Ett tag var jag skeptisk till om jag verkligen skulle springa idag. Valde dock att smörja in vaderna med liniment när jag gick upp i morse och bestämde mig för att åtminstone prova. Kolloidalt Silver, MSM, en Resorb och två koppar kaffe till frukost.

Har bantat ganska rejält de sista två dagarna, efter att ha smällt i mig både folköl och godis efter långpasset i söndags. Då var man i himmelriket.

Idag kände jag redan innan start det inte fanns någon vidare kräm i benen. Stramade lite här och var – tycker det blir så när man ligger på underskott. Lätt krampkänning i musklerna. Allra helst när man, som jag, ofta också dricker för lite.

Tio minuters uppvärmning och några stegringslopp, så var jag i alla fall redo. Här kommer data:
5km
20.19
4.04/km
Medelpuls 93%
Maxpuls 97% (199 – högsta pulsen under projektet (tidigare 198))

test

Kilometertiderna såg ut som följer:
3.48, 3.56, 4.05, 4.11, 4.19

Tyckte jag öppnade i en ändå kontrollerad fart, passerade 1km på 92%. Två kilometer gick också helt okej. Sedan fick jag börja ta i lite mer. Efter tre km började jag bli sliten i benen och sedan gick det väl egentligen bara utför (inte kuperingen), även om jag passerade 4km på exakt 16.00. Sista kilometern blev riktigt grisig och jag fick jobba hårt mentalt för att mobilisera krafter för en liten spurt. Med bättre dagsform borde jag kunnat peta upp pulsen ytterligare ett eller ett par pinnhål.

Mot slutet märkte jag verkligen att söndagens långpass satt i betydligt mer än vad jag egentligen trott. Eller, rättare sagt, de långa asfaltspassen har gjort att jag varit sliten under så lång tid nu, att jag inte märker att jag är sliten. Det sitter djupt inne i muskulaturen. Saknas spänst. Saknas rapphet. Försökte liksom ta i, men inget hände.

Något som på inget sätt är konstigt egentligen, med tanke på att det bara gått tre dagar sedan jag avslutade en tuff träningsperiod med 35km asfalt. Jag är glad att det känns jävligt nu, då finns potential att hitta toppformen.

Det kommer bli mycket viktigt att släppa på belastningen, de tio dagar som återstår. Endast två löppass ytterligare är inplanerade.

Trots allt är det en kraftig förbättring mot de insatser som gjorts mot klockan, vid tidigare tillfällen (läs gårdagens blogg). Med någorlunda fräscha muskler är jag ganska övertygad om att jag nu löper under 20.00 på 5km!

Jag tror jag är i fas för en satsning mot 3.15 på Stockholm Marathon, 4:e juni…

2 reaktioner på ”Nu vet vi

  1. Grymt prestation med den knappa omställningstiden mot löpning! Jag hade tänkt skriva och fråga igår hur du tänkte kring detta testlopp som värdemätare med tanke på att du körde två pass 30+km asfalt förra veckan?!?! Kan man ens säga nåt med tanke på hur sliten kroppen bör vara efter det… Men jag fick visst svar på tal utan att behöva fråga 🙂 Lycka till vidare mot maran!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s