198 hjärtslag i minuten

Pass #2 av 25. Löpintervall.

Har inte behövt blogga efter söndagens tvåtimmarspass, eftersom alla såklart förstått att jag målat, tittat på mer jobb och planerat inför stundande objekt. Hur jävla trasig jag blev av långpasset förstod ni väl också. Värst var det i inringade muskler:

muskler

Låren kan jag väl köpa. Men hur man kan få träningsvärk uppe vid nacken av att springa, känns nästan orimligt. Vittnar väl om en otroligt otränad kropp och dålig hållning. Värst var det som vanligt på höger sida (axeln jag opererade senast), där denna muskel knappt existerar – trots att det gått ganska precis ett år sen senaste operationen (av tre). Detta måste tränas upp om jag ska slippa smärta vid skidåkning, tror jag. Och framförallt om det ska bli lite tryck i grejerna.

När jag la mig för att sova igår haltade jag fortfarande som barndomsidolen Zeb Macahan – så det var något oklart om jag skulle kunna träna idag.

Träningsvärken hade givit med sig och dessutom vaknade jag ganska tidigt i morse för första gången på nästan tre veckor. Kroppen verkar äntligen börja återgå mot det normala, efter en långdragen förkylning.

Senaste bloggen handlade om att jag skulle börja försiktigt, springa obanat och så vidare. Fick syn på mina Asics DS Racer-skor (som jag tänker springa maran i) och gjorde precis tvärt om idag. Målsättningen sattes till 4x1km i betryggande tempo under tröskeln, med två minuters joggvila. Under uppvärmningen hade jag sedvanligt lite småont i hälarna, men det släppte som tur var. I övrigt kände jag mig relativt pigg i muskulaturen, så det var snarare relativt glädje- än ångestfyllt när jag smällde igång intervallerna efter ca tio minuters jogging.

Underlag: kortare bitar med asfalt, annars hårt packat grus.
Medeltempo: 4,08 – 4,13 – 4,15 – 4,24 (sista intervallen avslutades med en backe, annars helt flackt)
Medelpuls: 179 (87%), 184 (89%), 185 (90%), 189 (92%)
Maxpuls: 198 (96%) (från val till smal-rekord)
Medelpuls hela passet (vilan inkluderad): 181 (88%)

image
Valen – riktigt nöjd med dagens pass!

Analys: Eftersom jag hade katastrofalt dålig dagsform på Vasaloppet, så blev detta det första riktigt högintensiva träningspasset sedan Bessemerloppet i mitten på februari. Hade tänkt springa långsammare, men passade på att utnyttja pigga muskler. Ligger efter med konditionsträningen. Relativt utvilade muskler (tack vare sjukdom) medförde att pulsen sprätte i väg rejält. Har inte haft så hög puls under bloggens livslängd.

Jag gillar att köra joggvila framför ståvila, för att hjärtat ska få fortsätta jobba. Gratisträning, tycker jag. I tävlingssituation får man heller aldrig vila på det sättet. Dessutom kommer pulsen snabbare upp till högre nivåer, när man börjar nästa intervall. Man ser också effekten av det – medelpulsen på hela passet var HÖGRE än under första intervallen. Sjuka grejer.

Detta gäller såklart för träning av central kapacitet (hjärta). Det jag framförallt vill komma åt när jag tränar intervaller. Är man ute efter snabbhet, så är logiken en annan. Då kan det vara viktigare att vila upp musklerna, än att hålla pulsen hög.

För mig är det också ett sätt att inte ”slita” på musklerna i onödan. Jag håller hellre pulsen lite högre under vilan – än kör en intervall extra. Det spar också tid. Och tid är pengar.

Det hela avslutades med lite spänsthopp i trappa. Jämfota samt på ett ben. Detta är inslag som kommer bli mer frekventa framöver. Känner mig svag som en gammelfarmor. Som min klubbkompis Kent Persson brukar säga: – Det ska smälla i bitarna! Det gör det inte nu, vill jag lova. Tror jag ska införskaffa mig ett hopprep också inför maran.

Ni hör ju, det är valens sista sprattlande ryck uppe på land..

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s